Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

Kostenaftrek voor werkplek thuis beperkt

Geplaatst op: 04-06-2015, 12:37:11

Wie als ZZP’er aan de slag gaat, staat voor de keuze wat voor hem de beste werkplek is. Uit financieel oogpunt is dat vaak in het begin een kamer thuis. De fiscus werkt dan helaas niet echt mee. In slechts een zeer beperkt aantal gevallen komt de werkruimte in de woning in aanmerking voor kostenaftrek.

De behoefte aan een werkruimte is voor elke ZZP’er anders. Een zelfstandig loodgieter of schilder wil immers het liefst een opslagruimte en eventueel een bureautje thuis voor de administratie, de ontwerper is doorgaans te vinden achter zijn computer en stelt hogere eisen aan zijn kantoor. Afgezien van het feit of je het überhaupt prettig vindt om alleen te werken (er zijn alternatieven), is het slim om stil te staan bij investeringen in je werkruimte thuis. Haal je die er wel uit? De Belastingdienst stelt strenge eisen als je in aanmerking wilt komen voor aftrek voor bijvoorbeeld energiekosten. Bovendien heeft een werkruimte die eenmaal door de fiscus wordt erkend, nogal wat gevolgen voor je woning.

Zoals gesteld is de ene werkruimte de andere niet en ook het gebruik verschilt nogal per bedrijf. De Belastingdienst heeft voor ondernemers en voor mensen die inkomsten hebben uit overige werkzaamheden het hulpmiddel werkruimte in de woning in het leven geroepen. Het geeft een behoorlijke indicatie van jouw situatie, maar ook niet meer. Het blijft een hulpmiddel en er blijven tal van twijfelgevallen. Als je het niet zeker weet, kun je beter om advies vragen aan je boekhouder. Er worden namelijk eigen inschattingen gevraagd en daarmee kun je - financieel - de mist in gaan.

Huurpand of eigen woning
Het maakt voor de fiscus in elk geval verschil of het om een huurpand gaat of om een pand in eigendom. De fiscale gevolgen zijn anders. Voor beide soorten panden gelden de volgende algemene regels.

Zelfstandige ruimte
Een belangrijke eis om in aanmerking te komen voor kostenaftrek is of je werkruimte een zelfstandige ruimte is Een werkruimte is volgens de toelichting van de fiscus zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

- een eigen opgang of ingang
- andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)

De werkruimte moet je bij wijze van spreken als afzonderlijke unit kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een vreemde. Een zolderkamer valt dan al snel af.

90 procent
Een tweede drempel die de fiscus heeft ingebouwd is dat je de werkruimte voor meer dan 90 procent voor je bedrijf gebruikt. Volgens de Belastingdienst zijn goede uitgangspunten om dit te meten het aantal vierkante meters dat je gebruikt en de tijd die je in die ruimte aan je bedrijf besteedt.

Het percentage heeft gevolgen voor de fiscale indeling. Breng je minder dan 90 procent door in de werkruimte (maar meer dan tien procent) is er geen man overboord. Je hebt dan te maken met de inkomenseis en ook of je nog een werkplek hebt, is van invloed. Voldoe je aan de inkomenseis, dan kun je zelfs kiezen hoe je de werkruimte fiscaal wil aanmerken, als privévermogen of als ondernemingsvermogen. Laat je adviseren door je boekhouder over wat in jouw geval de verstandigste keuze is.

Is de werkruimte zelfstandig in een huurpand en breng je er 90 procent of meer van je werktijd door dan behoort het huurrecht van je werkruimte in elk geval verplicht tot je ondernemingsvermogen. Volgens de fiscus doe je dit eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor je onderneming. Je kunt jaarlijks de zakelijke kosten (energie, verzekeringen etcetera) voor de werkruimte aftrekken.

Huurtoeslag
Let op bij huurtoeslag. De fiscus: “Bij huurtoeslag moet je een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. je rekent dat deel bij de winst. Voorbeeld: Stel je gebruikt 1/3 deel van je woning voor de onderneming. Je rekent in dat geval ook 1/3 deel van de huurtoeslag tot de winst.”

Eigen woning
Bij een eigen woning zit het anders. Als je werkruimte voldoet aan de eisen van zelfstandigheid en je zit boven de 90 procent, dan behoort deze verplicht in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning. Je moet de werkruimte voor de werkelijke waarde vermelden op de balans. Ook dit doe je eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor je onderneming. Als je een hypotheek hebt, moet je het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte vermelden als schuld op de balans.

Als je stopt met je bedrijf of je verkoopt het pand, dan moet je rekening houden met het resultaat dat je behaalt met de verkoop (voor het gedeelte van de werkruimte) of de overdracht naar je privévermogen. Kijk voor aanvullende boekhoudkundige handelingen bij de Belastingdienst.

Verbouwing
Beschik je niet over een zelfstandige werkruimte, dan heb je geen recht op jaarlijkse kostenaftrek van energie en dergelijke. Misschien dat een verbouwing soelaas kan bieden. Dit kan aantrekkelijk zijn, mede vanwege de investeringsaftrek die je misschien hiervoor kunt krijgen. Ook hiervoor moet je in conclaaf met je boekhouder/accountant. Wel of geen zelfstandige werkruimte, laat natuurlijk onverlet dat je zakelijke kosten zoals een computer voor de zaak mag aftrekken van je opbrengsten. Zie voor meer informatie de tabel Kosten voor de onderneming van de fiscus.

Bron: www.bc.nl van 4 juni 2015.

Ga terug naar de vorige pagina